ISSN 0005-2329 Rus Eng
 
8/2020

АрхивВыпуск №3/2020

Материал еще не загружен
Измерение электрических сопротивлений в неоднородных рельсовых линиях на участках с электротягой
Шаманов В. И., Ваньшин А. Е., Денежкин Д. В., Тасболатова Л.
УДК: 656.259.12 DOI 10.34649/AT.2020.3.3.002

Ключевые слова

Измерения, Помехи, Рельсовые нити, Рельсовые цепи, Тяговые токи, Электрическое сопротивление

Аннотация

В статье приведены некоторые результаты разработки способа измерений в условиях эксплуатации продольных и поперечных электрических сопротивлений рельсовых нитей, имеющих различную величину по длине рельсовых линий. Результаты измерений позволяют выявлять причины повышенного уровня помех от тяговых токов, действующих на аппаратуру рельсовых цепей и автоматической локомотивной сигнализации, а также разработать эффективные меры по их устранению.

Measurement of electrical resistances in non-uniform rail lines in areas with electric traction

SHAMANOV VIKTOR, Russian University of Transport (MIIT), professor at the Department of Railway automatics, telemechanics and telecommunications, Dr.Sci. (Tech.), Moscow, Russia, shamanov_vi@mail.ru, SPIN-code: 9403-2135

VANSHIN ALEXANDER, Russian University of Transport (MIIT), associate professor at the Department of Railway automatics, telemechanics and telecommunications, Ph.D. (Tech.), Moscow, Russia, aevanshin@gmail.com, SPIN-code: 4211-5060

DENEZHKIN DMITRIY, Russian University of Transport (MIIT), graduate student at the Department of Railway automatics, telemechanics and telecommunications, Moscow, Russia, dvd96.dom@gmail.com, SPIN-code: 3214-3644

TASBOLATOVA LAURA, Russian University of Transport (MIIT), graduate student at the Department of Railway automatics, telemechanics and telecommunications, Moscow, Russia, egao@inbox.ru

Keywords: rail circuits, interference, rail threads, traction currents, electrical resistances, measurements

Summary: The article presents some results of the development of a method for measuring the longitudinal and transverse electrical resistances of rail threads under operating conditions, along the length of which these resistances have different values. The results of such measurements make it possible to identify the causes of the increased level of interference from traction currents on the equipment of rail circuits and automatic locomotive signaling, as well as to develop effective measures to remove these causes.