ISSN 0005-2329 Rus Eng
 
10/2020

АрхивВыпуск №5/2019

Материал еще не загружен
Технологические основы инновационной системы автоматического управления движением поездов
Кокурин И. М., Ефанов Д. В.
УДК: 625.1:004.94 DOI 10.34649/AT.2019.5.5.003

Ключевые слова

Автоведение поездов, Алгоритмическое и математическое моделирование процессов принятия решений, Диспетчерское управление, Интеллектуальная система автоматизации управления железнодорожным движением

Аннотация

Описаны основные принципы создания интеллектуальной системы диспетчерской централизации, позволяющей помимо традиционных функций использовать информацию о прогнозируемых моментах времени начала и окончания технологических операций. На этой основе система строит фрагменты графика движения и после их одобрения поездным диспетчером передает по радиоканалу машинисту рекомендуемые режимы ведения поезда. Режимы рассчитываются с использованием оперативно выполняемых тяговых расчетов, учитывающих параметры каждого поезда и условия движения. Выполнение рекомендуемых режимов возможно только после одобрения их машинистом. Соблюдение оптимальных режимов ведения поездов позволяет выдерживать задаваемое время проследования координат пути при минимальном расходе энергии на тягу.

Ссылка на литературу:

Технологические основы инновационной системы автоматического управления движением поездов / И.М. Кокурин, Д.В. Ефанов // Автоматика, связь, информатика. 2019. № 5. С. 19–23

Technological foundations of innovatory trains control automatic system

KOKURIN IOSIF, Solomenko Institute of transport problems of the Russian Academy of sciences, Dr.Sci. (Tech.), professor, Saint-Petersburg, Russia, kokyrinim@mail.ru

EFANOV DMITRII, Russian University of Transport (MIIT), “Automation, Remote Control and Communication on Railway Transport” Department, Dr.Sci. (Tech.), рrofessor, Moscow, Russia, tres-4b@yandex.ru

Keywords: centralized traffic control, automatic train operation, decision-making processes with algorithmic and mathematical modelling, railway traffic control intelligent automation system

Summary: The authors described the basic principles of creating a centralized traffic intelli-gent control system. This system will additionally allow using information about the predicted times of technological operations beginning and end. The system builds the train schedule fragments, and after their approval by the train dispatcher, the recommended train management modes are transmitted via radio to the train driver. Modes are calculated using promptly performed traction calculations, considering the parameters of each train and traffic conditions. The recommended modes implementation is possible only after their approval by the train driver. Compliance with the train management optimal modes allow you to withstand the specified time of the track coordinates with minimum energy consumption for traction.